Köpvillkor

Allmän information.
Alla beställningar ska ske via vår hemsida.
Det är kundens ansvar att se till att leveransen är komplett vid leverans innan arbetet påbörjas.
Stillestånd i arbete samt avbrott i arbete till följd av defekt, felaktig eller utebliven produkt ansvaras inte för. Kundens ansvar är att inom 8-10 dagar säkerställa och meddela oss om felleverans eller andra avvikelser uppkommit.

Viktigt om elmaterial och produkter.
Flertalet av våra produkter kräver installation av behörig fackman. På eio.se och elsäkerhetsverket.se kan man läsa mer om vad man själv får göra eller kontakta oss om du är osäker på vad som gäller. Detta är viktigt då felaktig installation kan komma att påverka din garanti- och reklamationsrätt. Montering och installation av solcellssystemet görs av fristående företag för vilka Solorder inte tar något ansvar.

  1. Om Solorder AB
    Företaget har sitt säte i Borlänge. Företagets postadress är Faluvägen 39, 78473 Borlänge.
    Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@solorder.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
  2. Beställning
    När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
    Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@solorder.se.
  3. Leverans
    Lagerförda varor skickas från oss inom 1-2 vardagar, om ej annat uppges. Normalt är våra totala leveranstider 3-5 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
    Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: info@solorder.se.
    Viktigt att ni har uppgett telefonnummer där ni nås dagtid.
    Vi erbjuder även kunden att själv hämta sina varor på vårt lager i Borlänge utan extra kostnad
    OBS! Speditören gör oftast endast ett leveransförsök. Vid misslyckad leverans pga av att kund inte varit anträffbar återkomemr godset till terminal där kund får hämta godset alternativt boka ny utkörningstid. Ny utleverans sker då mot avgift som utan notis kan faktureras i efterhand. Kontakta kundservice vid frågor angående detta.
    OBS! Om hemleverans valts men kunden väljer att hämta ut försändelsen själv, kan speditören komma att lägga på en lageravgift vilken vi förbehåller oss rätten att efterdebitera kund.
  4. Priser
    Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
    Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
  5. Ångerrätt
    Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

    5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
    Börja med att meddela att du ångrar dig. Fyll sedan i vår retur/ reklamationsblankett här. Vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
    Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
    Du står för returfrakten
    Packa produkten väl. Produkten måste returneras i samma skick som du fick den, manualer ska skickas med och produkten ska skickas i sin ursprungliga förpackning (oskadad).​
    Använd gärna samma kartong som du fick produkten i för att skicka tillbaka din retur, men tänk på att dölja den ursprungliga fraktsedeln, så paketet inte kommer tillbaka till dej. Tänk på att vid retur står du för risken, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. 
  6. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

    5.2 Ångerrätten gäller inte vid:
    Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
    Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

    För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
  7. Reklamation och klagomål
    Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
    Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
    Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

    6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
    Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras via denna blankett  där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
    Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
    Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
     
  8. Garanti
    Vid garantiservice tillämpar vi gällande svensk konsumentlagstiftning. Normalt gäller 1 års garanti och 3 års reklamationrätt på varor köpta via Sunwind.
    Vissa produkter kan av tillverkaren ha utökad garantitid.
    Kvitto måste alltid kunna uppvisas vid garantiärenden.
    Vi lämnar 25 års funktionsgaranti på våra solpaneler med fast ram om inget annat anges. Funktionsgaranti innebär att om produkten hanteras enligt anvisning och inte skadats av yttre påverkan (t.ex. yttre kraft eller flygande föremål) och inte ger minst 80 % av den energi solpanelen gav när den var ny kan kunden utan kostnad få panelen utbytt.
     
  9. Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

  1. Produktinformation
    Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
     
  2. Information om Cookies
    Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
     
  3. Personuppgifter
    Genom att handla hos Solorder AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
    Solorder AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
    Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

11.1  Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
11.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
11.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
11.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
11.4.1 Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Swish, Kortbetalning, Klarna, Förhandsfaktura.
11.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL, Bussgods.
11.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder för utskick av nyhetsbrev.
11.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
11.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
11.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
11.8 Ansvarig för dataskydd
Solorder AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
11.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.Personuppgifterna lagras på en egen server, helt utan tredje parter, baserad i Stockholm.

  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren
    Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
  2. Tvist och lagval
    I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
    Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
    Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.